Wednesday, 19 May 2010

Lagenda Budak Setan



Setahu haku lagenda budak setan nie Novel zaman tangkap leleh dolu-dolu..haku dolu kalo Ahadiat Akashah punyer novel memang tak pernah missss...sanggup ikat perut nak beli Novel diyer..kalo tak leh beli haku pinjam janji haku dapat bacer jugakkk..

kengkonon bawa buku sikit punyer tebal padahal dalamnyer ader Novel...didalam buku ader Novel...can you imagine that...mhuahuahuaa haku la tuhhhh...iyer la kan Novel Lagenda Budak Setan kan sikit punyer bapak tebal....kat luar buku sejarah tapi kat dalam buku sejarah tuh ader plak novel Lagenda Budak Setan....kahhhhhhh beria-ria bacer buku sejarah sampai tangkap lelehhhh..teresak-esakkkkk nanges bacer sejarah Malaysia....Mak tengok senyum jerkkk sejukkk perutttt tengok anak diyer feeling sungguh-sungguh bacer buku sejarahhhh...padahalllllllll....Akulah budak setan itu...huhu

Novel Lagenda Budak Setan ini bakal diadaptasikan ke dalam filem yang turut diberi tajuk Lagenda Budak Setan...perghhhhhhhhh mesti besss gilerrrr nihhh...filem nie arahan Sharad Sharan dan barisan pelakon nyer yang hebat seperti Farid Kamil, Lisa Surihani, Que Haidar dan Nur Fazura.Hero dan heroinnya tak lain tak bukan ialah Farid Kamil dan Lisa Surihani. Untuk watak heroin memang sangat lahhh sesuai kalo diberikan kat Lisa Surihani...huhu haku sukakk...haku sukakk...

Sinematografi untuk filem ini pun boleh tahan. Daripada trailer filem nih nampak macam filemnyer menarik...tapi kalo ikutkan Novelnyer pong dah dapat imagine Filem nie akan besss ponggg kan...

Nie sumber yang haku dapat dari sinema Malaysia....wahhhhh sumberrr kauuu....kahhhhhh

Pengarah
Sharad Sharan

Lakonan:
Farid Kamil : Kasyah (Pelakon Utama)
Lisa Surihani : Ayu (Pelakon Utama)
Que Haidar : Azmi (Pelakon Pembantu)
Raja Farah : Suzana (Pelakon Pembantu)
Fazura :Kate (Pelakon Pembantu)
Sheila Mambo : Mak Leha (Pelakon Pembantu)

Krew:
Effendee :(Pembantu Pengarah)
Kate James :(Penyunting)

Penerbit:
Sharad Sharan :(Penerbit)

Anugerah (Pencalonan):
Festival Filem Malaysia Ke 23 (2010) :Filem Terbaik

Sinopsis:

Kasyah bersama rakan sekumpulannya, Sapi, Man dan Cin Cai merupakan pelajar nakal yang sering membuat onar dan terkenal kerana sering dikenakan tindakan disiplin. Mereka juga melabelkan kumpulan mereka sebagai anti perempuan. Namun, sikap dan kenakalan Kasyah berubah dengan kemunculan pelajar baru, Ayu.

Ayu telah benar – benar menambat hati dan perasaan Kasyah, membuat dia jatuh cinta. Ayu mencabar Kasyah untuk berubah dan sebagai syarat untuk dia menerima Kasyah. Episod baru hidup Kasyah pun bermula.

Tiba masanya Kasyah perlu melakukan tugasan kajian tesisnya ke pedalaman. Kasyah berpisah sementara dengan Ayu. Azmi yang pernah mengecewakan Ayu, kini muncul kembali menagih cinta dari Ayu. Azmi hampa bilamana Ayu menolak permintaannya itu.

Melalui ibu Ayu, Mak Leha, Azmi merencanakan sesuatu untuk membolehkannya bernikah dengan Ayu. Melalui perancangan Azmi, Mak Leha berpura sakit jantung dan tidak boleh kerisauan. Ayu yang serba salah terpaksa menerima Azmi dalam hidupnya, kerana bimbangkan keadaan ibunya. Ayu berkahwin dengan Azmi. Kasyah kecewa. Kebahagian yang diharapkan tidak menjelma.

Azmi kembali kepada tabiat lamanya yang pemabuk, panas baran, kaki perempuan dan sering membelasah Ayu. Suatu malam, mereka berdua bergaduh besar. Ayu yang dipukul bertindak melarikan diri dengan kereta. Ketika memandu dalam keadaan trauma dan emosi, Ayu hilang kawalan lalu kemalangan. Ayu cedera parah. Mukanya hancur. Azmi menuntut maaf tapi Ayu sebaliknya menuntu cerai dan minta wajah yang baru. Episod baru hidup Ayu pun bermula. Ayu yang kini berwajah baru tampil sebagai Emilia. Ayu ingin memulakan hidup baru dan melupakan episod dukanya.

Ayu / Emilia, menubuhkan syarikat melalui wang simpanan dan pampasan dari Azmi. Melalui kawannya, Suzana, Kasyah dijejaki dan dipelawa untuk bekerja dengan syarikat Emilia. Kasyah yang pada mulanya tidak menyangka apa – apa, mula mengesyaki sesuatu setelah baru bekerja.

Melalui Suzana juga Kasyah mengetahui segalanya tentang Ayu / Emilia. Hubungan mereka kembali bertaut. Azmi yang sakit hati cuba mengagalkan hubungan itu kembali. Azmi sekali lagi meminta bantuan Mak Leha untuk memujuk Ayu / Emilia. Semasa di rumah Emilia, Azmi telah memukul Emilia dihadapan Mak Leha sehingga milia terjatuh dan tidak sedarkan diri. Emilia cedera parah di kepala dan hilang ingatan. Berbagai cara dilakukan oleh Kasyah dan Mak Leha untuk memulihakn ingatan namun belum berhasil.Emilia yang senakin pulih, akhirnya mengahwini Kasyah. Kebahagian yang diharapkan Kasyah tidak kekal lama. Ayu / Emilia meninggal dunia ketika melahirkan anak


Lagu tema dan soundtrack juga boleh tahan menariknyer, mungkin ramai yang mencari untuk download mp3 lagu tueee.... haku mungkin salah sorang darinyer..hikss....Filem nie dijadualkan akan di tayangkan di pawagam negara mulai 3 Jun 2010...Tungguuuuuuuuu....





bacer sinopsis jerk pong haku dah teruja niekan plak tengok Lisa Surihani berlakonnn.....owhhhhhhhhhhhhhh..........









8 comments:

  1. a'ah...samer...terujaaa nk tgk neh..

    ReplyDelete
  2. boleh beli rumah baru Akasyah lepas ni..

    ReplyDelete
  3. sejak nengok citer adamaya tu aku cam suka lak si lisa nih berlakon...

    ReplyDelete
  4. halamak... citer giler best...harus aku seret laki aku tgk wayang nih...

    ReplyDelete
  5. nak tengok nak tengok..tp elly ngah tunggu hari nak bersalin ni..leh lagi ke p wayang

    ReplyDelete
  6. owh... my fav novel sejak dari sekolah menengah lagi...
    :)
    wajib tonton!!! =D

    ReplyDelete

TERIMA KASIH. Semoga Allah lindungi kalian <3