Wednesday, 27 June 2012

Resepi : Ayam Blackpepper


Nampaknyer ramai yang berkenan ngan ayam blackpepper hakak neh yer. Ramai yang tanya camner nak buat sosnyer.

So hakak kongsikan resepinyer tapikannnn resepinyer bukanlah dari buku-buku atau chef-chef pakar tuh tau.. Ia hanyalah resepi syok syok sendiri hakak jerk diknon hoi...hakak masak taram sesuka hati jerk..huhu

Haku guna dada ayam tau..

Perap Ayam : 
1. Bawang besar, Bawang putih, halia - di kisar
2. Sos lada hitam, herba campuran, garam
3. Campur semua bahan diatas dan lumur kat ayam
4. Haku perap setengah jam dalam esbok.


Masuk butter dalam pan then letak ayam. Haku tak guna minyak langsung. Agak ayam kering sikit haku letak butter lagik..dan lagi dan lagi ikut keperluan ayam ngan butter.

Api jangan kuat sangat takut ayam tak masak.

 Dan masak cung cung ajer...


Nampak tak kelembutan isi-isi ayam tersebutt....nyummmehhhh..


Okeh sos nyer pulak.

Guna pan yang samer jugak tau.lepas angkat ayam tadi terus tambah butter lagik. Takyah cuci pan tuhh...lebihan perap ayam tadi tuh yang sodap tuee...:P

Tumbuk bawang putih, bawah merah, lada hitam.*haku buat maser tengah masak ayam.

Pastu tumiskan atas pan tadi . Lada hitam letaklah dalam 10 - 15 biji camtuh bergantung kepada ayam yg ader k.

masukkan stok ayam (air + kiub ayam yg sudah disebatikan) sos wosthershire (maaf kalu salah ejaannyer) dan sos tiram.Sos wosthershire kalu takde tak payah bubuh pon takper kot.

Masukkan air sikit kalau nampak pekat sangat, masuk gula kalau masin sangat, perah lemon atau limau kasturi kalau nak masam-masam sikit. Yang ini ikut selera tekak sendiri k. Lain orang lain seleranyer kan.

ocay renih hingga likat



Then tuang la atas ayam tadi.


Siap sudahhhhh....!!
sedia untuk dimakan dan percayalah ianya berbaloi dan sedapnyer bolehlah tahan jugak....:P


eh alahai senangnyer kak nam hoiiii....
kannnnnnn bukannyer susah pon......










Thanks for dropping in, Have a nice day alls..!!

~CNN~

15 comments:

  1. wahh sedappnya.. Blh try nanti ni.. Heehe

    ReplyDelete
  2. woi woi woiiiiiiiiiii
    ko buat aku laparq lah
    kijam betul ko ni eh
    hahahaha
    ok ok aku cedok ko nye resepi

    ReplyDelete
  3. terliur tgk ayam black paper akak tu... nnti senang2 nk try gk lah

    ReplyDelete
  4. alahaiii sedapnya... nak buat jugaks ler mcm ni

    ReplyDelete
  5. marvelesss..meleleh tgk ni... nak cuba gak buat nnti

    ReplyDelete
  6. Yummy!..k.atie dtg bawak pinggan nie :D

    ReplyDelete
  7. fuyoooooooo
    menyelerakan
    mcm kat restoran woo

    ReplyDelete
  8. oooooo begitu ye kak..heheh..

    akan ku cobaa...!!! pastinyerr!!

    ReplyDelete
  9. ngences nengok ayam ko ni cnn
    aigooo!!

    ReplyDelete
  10. dahlah posa..nyesal aku bukak blog ko nie..dah berbunyik plak perut..huhu

    ReplyDelete
  11. huwaaa...terliur tgk nih..huhu..
    nak sket kak.. :p

    ReplyDelete

TERIMA KASIH. Semoga Allah lindungi kalian <3