Friday, 3 September 2010

Berkhatan,Berkhitan atau Bersunat

ahhhhh janji berrrrr..........maksudnyer samer jerk...


Dhamirah puteri kesayangan hamba sudah disunatkan...
ekceli dah lamer,eh takder la lamer sangat tapi lamer dah la jugak...
since balik kampung ari tuh lagik..bidan kampung yang buatkan...

memula tuh bidan suh haku pegangkan Dhamirah...
tapi haku dah lari jejauhhh...
haku suh mak haku pegangkan Dhamirah, haku layak pegang camera jerk..
kononnyer tak sanggup nak tengok Dhamirah menangis...sure sakit punyer...
kang haku pulak yang sambung diyer punyer nangess.....

tapi uols....
idaknyer diyer nangesss....yang keluwor dari mulut diyer
"errrrkkkkkk....hader haku kesahhh"
sah-sah ler tiga perkataan last tuh haku tambahhh..
ajer giler Dhamirah dah bley cakap,mau lari lintang pukang tok bidan tuh kang...
tapi siyes weh diyer tak nangessss...

tenanggggg jerk hati tengok Dhamirahhh cool camtu.....





Info Berkhatan :

Berkhatan nih adalah satu tuntutan yang sangat dititikberatkan oleh budaya Melayu dan yang paling utama dituntut oleh Agama Islam. Berkhataan adalah wajib bagi setiap umat Islam lelaki dan perempuan namun ada sesetengah ulama’ berkhilaf, berkhatan untuk perempuan adalah sunat.

Pada pendapat yang muktamad disisi mazhab Syafi’e, Berkhitan bagi anak perempuan adalah wajib sebagaimana diwajibkan ke atas kanak-kanak lelaki. Meninggalkan yang wajib maka hukumnya adalah haram.

*Rujukan Kitab Fatwa Syeikhul Azhar As-Syarif juzuk 1 m.s. 50-53

Berkhatan adalah sebaik-baiknya sebaik-baiknya dilakukan pada hari ke 7 atau hari ke 40 bayi dilahirkan. Satu lagi masa yang baik adalah semasa umurnya mencapai 7 tahun, ia itu umur apabila mereka perlu dinasihatkan untuk bersolat dimana sekiranya tidak berkhatan, najis masih lagi terlekat didalam kulit pada hujung kepala zakar dan solat tidak sah sekiranya tidak suci dari najis. Berkhatan menjadi wajib untuk dilakukan apabila seseorang mencapai umur akil baligh.

Berkhatan untuk lelaki dilakukan dengan membuang ‘foreskin’ , kulit yang menutupi kepala zakar (glans penis) sehingga nampak keseluruhan glans penis keluar. Ianya boleh dilakukan dengan berbagai cara.

Untuk kanak- kanak perempuan pula ianya dilakukan untuk memenuhi syarat berkhatan pada namanya. Ini bermaksud memotong pada sebahagian kecil di ‘daging berbentuk balung ayam di atas saluran kencing’ (yakni klitoris). Ini patut dilakukan sesedikit yang mungkin dan tidak mencacatkan.

Bagi masyarakat Melayu, kebiasaannya berkhatan bagi lelaki dilakukan semasa peringkat umur mumayiz dan bagi perempuan semasa bayi dilahirkan.



*******************************************************************************


biler dah selesai semuanyer Dhamirah mengigit jari...
hahahaa chomel giler anak mama...
Jangan risau sayang semuanyer akan ocay......:)



owhhh Dhamirah juger sudah selamat cucuk sebulan pertama..pon tak nanges....hebat anak mama nieee....cayunk diyerr....dan lepas rayer nak cucuk 2 bulan plak...cayooolahhhhh...


18 comments:

  1. byk faedahnyer berkhatan ni...
    org bkn islam pun ramai da ikut tuk tujuan kesihatan..

    aloh2..cumilnyer bby akak...
    mmg tk kuat nangis la dia...

    moga menjadi anak yg solehah...amin...

    ReplyDelete
  2. dh bsunat pon dier...ala2 tomei2nya...gerammm la wei...

    beb...aku raya selama dulu...nnti nk mai umah roger le dulu..sbb aku n family suka jln2 raya..hahaha

    ReplyDelete
  3. bagus betui info ni..mmg bkhatan diwajibkan dlm Islamm ianya utk kebersihan dan kesihatan....

    ReplyDelete
  4. owh.. br clear sal khatan dak pmpuan sblom neh x sure sgt pdahal arwah moyang sy bidan n dia sndri khatan kan sy.. huhu
    dhamirah 2 bakal jd ank yg kuat semngat..

    ReplyDelete
  5. oooo ... gitu yek ..
    haku kalau yg lelaki sunat ok lg.. tang pempuan rs sayu le plak

    ReplyDelete
  6. good girl bestnya dapat baby yg bijak gini kan.. ehehe

    ReplyDelete
  7. shiela, tuntutan agama kan...hebatla dhamirah tak nangis..relax je aku tgk...cucuk pun tak nanges hebat betul...wei tembam & gebus pipi dhamirah ni....meh sini auntie nak geget....muhaha

    ReplyDelete
  8. yeahhhhhhh dah leh kawin kahkahkahkahhh

    ReplyDelete
  9. aku ari tu leh lupa nak khatan kan si arwen tu...ms umo 3 bln baru g khatan kat klinik...tu pun dok tu suh aku tgk..aku seriau giler kata xmo lah dok..then aku pun takut gak si arwen dok ngis2 nti..x smpi sesaat dok tu kata ok done..ya Allah cepatnye..dok tu tunjuk lah secebis kulit yg dikhatan tu..aku x npk pung..kecik sgt pun...naik ngilu lak aku...

    arwen lak...perghhhh diam seronok sengih jek cam xde ape yg berlaku..mak dia je yg lebih2 trauma hahahaha

    ReplyDelete
  10. lain pulok tgk dhamirah ni
    mayb masih kecik lg tak..tgu beso nti ikut mcm abg dia x hehehe

    ReplyDelete
  11. x penah aku dgr perkataan berkhitan..heheh tu bahasa dr negeri mn eh

    ReplyDelete
  12. org kata lepas berkhatan ni bb mula ada perubahan contoh leh diagah2 leh kenal org sekeliling n mcm2 ler

    ReplyDelete
  13. akakkkkk.........


    comelnya dia...

    dhamirah ye namanya?

    hehehe.....

    sory kak lama tak terjah cni...

    ReplyDelete
  14. wah.. sangat hebat dhamirah nie..
    baik jeq dia tak nangis

    ReplyDelete
  15. geram kat pipi dhamirah....
    sangat tembam

    ReplyDelete
  16. ooooooooooo.... baru tau pasal info tu..

    SAya sudah..hihihi...

    ReplyDelete
  17. beruntung dapat baby yang baik cenggitu

    ReplyDelete

TERIMA KASIH. Semoga Allah lindungi kalian <3