Tuesday 7 September 2010

Bermaaf - Maafan

Pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w sangat uzur menjelang kewafatan, baginda telah berucap dan memohon maaf kepada sahabat sahabat yang berkumpul di dalam masjid.

Sahabat sahabat ramai yang menangis kerana memahami saat perpisahan dengan rasulullah sudah hampir tiba. Baginda berharap sahabat sahabat dapat memaafkan baginda jika baginda ada melakukan apa jua kesalahan.

Tiba tiba seorang sahabat telah berkata bahawa rasulullah telah melakuan satu kesalahan terhadap dirinya dan ingin menuntut keadilan dari rasulullah.

Beliau mengatakan rasulullah telah memukulnya dengan tongkat di dalam satu peperangan. Sebenarnya baginda tidak sengaja terpukul sahabat itu yang berada di belakang baginda.
Beliau ingin memukul rasulullah sebagai balasan kesalahan itu. Ramai sahabat lain marah dengan tindakan sahabat tersebut. Ramai sahabat merayu agar dia memaafkan rasulullah atau membalas kesalahan itu kepada dirinya mengantikan rasulullah yang sangat uzur.

Rasulullah menyuruh sahabat lain bertenang dan izinkan sahabat tadi menuntut keadilan. Rasulullah menyuruh diambil tongkat dan diserahkan kepada sahabat tadi. Setelah mendapat tongkat, sahabat tadi mengatakan bahawa ketika beliau dipukul, beliau tidak memakai baju.Beliau ingin memukul baginda dalam keadaan tidak memakai baju juga. Sahabat lain semakin marah dengan tindakan sahabat tadi.

Rasulullah meminta sahabat lain bertenang dan izinkan sahabat tadi menuntut
keadilan. Sebaik sahaja rasulullah membuka pakaian, sahabat tadi telah mencampakkan tongkat dan terus memeluk dan mencium tubuh rasulullah.

Sahabat tadi mengatakan bahawa beliau bukan ingin memukul rasulullah tetapi cuma ingin melekapkan kulit tubuhnya yang hina dengan kulit tubuh rasulullah yang mulia dengan harapan tubuhnya tidak dibakar api neraka di akhirat nanti.

Rasulullah memberi tauladan agar memohon maaf dan menyelesaikan segala tuntutan di dunia agar mudah di akhirat nanti.

----------------------------------------------------------------------------------

KataKauFAISH:

Ya Allah, Engkau Maha Pengampun dan mencintai orang yang meminta ampun, maka ampunilah aku..Ampunilah dosa-dosaku dan kesalahan-kesalahanku...

Kepada pembaca blog ini, maafkanlah salah dan silap ku yer,andai ader tercoret terkutuk dan terkata barang sebaris dua ayat yang menguris rasa dihati samaader secara sengaja ataupon tidak.

… dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (al-Nuur: 22)

********************************************************************************

5 comments:

  1. Sungguh Mulia Akhlak Nabi...
    Syahdu jew baca citer nie

    ReplyDelete
  2. Daya Pun Nak Minta Maaf Andai ada terkasar bahasa sepanjang duk komen blog nie

    ReplyDelete
  3. salam akak...
    selamat hari raya...
    jika tersalah bicara dan sebagainyer..ampun maaf dipinta...

    salam aidifitri tuk akak sekeluarga...

    ReplyDelete
  4. aku pun mintak mahap shi3la...kot2 ada terkasar bahasa ngan kamoo...

    ReplyDelete
  5. syahdunya aku baca... aku pun same gak nak mintak maaf lah kat ko kot2 ada apa2 salah dan silap yek.. selamat hari raya maaf zahir batin..
    :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH. Semoga Allah lindungi kalian <3